كام مرة أحبط ولما جيت تنفذ حاجة مكانتش زي ماانت متخيل ؟

أوقات كتير الشخص بيعمل تصميم بيكون تحفة ويكون عاجبه جدا ومبهور بيه وبمجرد ما يبدأ ينفذه او بعد ما يخلصه يجيله احباط وميلاقيش الماكيت بالشكل اللي كان هو متخيله وبيحلم بيه . الأسباب كتير اللي ممكن تخلي التنفيذ مش زي التخيل ، ممكن مثلا استخدام الخامات الغير مناسبة للشكل دا او استخدامها بطريقة غلط ، ممكن اهمال الاضاءة او وضعها في مكان غلط ، وممكن يكون الفينش مش مظبوط فمش مبين جمال المشروع . فالاهتمام باختيار الخامات المناسبة والتخطيط لكل حاجة قبل البدء في المشروع مهم جدا والتركيز على ابراز تفاصيله.
 
مثال على كدا مشروعنا دا ، دا مجسم لمصنع على طريق العين السخنة ، سقف المجسم دا بيتفتح ويتقفل بريموت كنترول عشان يبين كل التفاصيل اللي جوا المبنى من خزانات ومعدات واجهزة ، الماكيت اتعمل من ال 3d ، 3d printing و polycarbonate والاكليريك واستخدم فيه خامات كتيرة عشان تكون اقرب حاجة للواقع اللي في المصنع وتفاصيله . المجسم كانت مساحته كبيرة واستخدم فيه اكتر من scale عشان يوضح الفروقات والاحجام ومنفوتش اي تفصيله . نتيجة الماكيت كانت مبهرة لينا كلنا واتعرض يوم افتتاح المصنع اللي حضره نقيب المهندسين وشكر فيه وعجب كل الحاضرين جدا .
 
فمتخافش اعلى بسقف طموحك وابعتلنا والماكيت اللي عايزه هيطلع احسن من اللي في خيالك ، املى الفورم دي ( https://forms.gle/hLMyKTUxTk8m3Lzp9 )
وحد من افراد التيم هيتواصل معاك . ولو حابب تسأل اكتر او تستفسر عن اي حاجة تقدر تتواصل معانا عن طريق صفحتنا على الفيسبوك او عن طريق رقم الشركة ..
 
 

المحتوى